maandag 6 februari 2017

Masterclass Auditing 07-02-2017


Het onderwerp van de masterclass is Auditing. Dit is een manier waarop organisaties feedback kunnen genereren op hun prestaties. Audits in het kader van externe verantwoording zijn in het onderwijs niet nieuw. Onderwijsinspectie en accreditatiecommissies voeren in het kader van visitaties al decennia audits uit. Daarnaast hebben veel onderwijsinstellingen ook zelf hebben systematieken ontwikkeld waarin zij intern audits uitvoeren om hun onderwijskwaliteit te monitoren. De kern van een audit is dat deskundigen met behulp van een beoordelingskader, op basis van documenten en gesprekken met stakeholders een oordeel vormen over de kwaliteit van (aspecten) van organisaties.
 Hierbinnen zijn een woud aan praktijken ontstaan.

In de masterclass staan komt de inrichting van dergelijke praktijken aanbod. Tijdens de bijeenkomst is er een korte key-note van Paul van Deursen waarbij de bij de essenties van auditing centraal staat. Paul is als adviseur werkzaam in het onderwijs en ontwikkelde in voor verschillende onderwijsinstellingen in beroeps- en voortgezet onderwijs audit-systematieken. 


Het programma biedt vervolgens een viertal keuzemogelijkheden in parallelsessies. 
  • Workshop inrichting audits: In een sessie van 2,5 uur ga je olv Paul van Deursen actief aan de slag met het ontwerpen van een auditsystematiek die past bij jouw onderwijsinstelling;
  • Good practice SSPOH: In een sessie van een uur en een kwartier praat Karin van Zutphen je bij over de good practice die SSPOH op het gebied van auditing aan het ontwikkelen is;
  • Ronde tafel inspectiekader: Voor deze ronde tafel met duur van een uur en een kwartier hebben we een onderwijsinspecteur uitgenodigd om het inspectiekader PO met je door te spreken. Welke rol speelt auditing?
  • Vaardigheidstraining: auditen is niet alleen een systematiek, maar vraagt ook gespreksvaardigheid van auditors. Bij voldoende animo organiseren we olv een ervaren Fontys Auditor een vaardigheidstraining gesprekstechnieken. Waar let je op bij het voeren van auditgesprekken?

Reflectie:

Twee weken geleden is heb ik te maken gehad met drie maal een audit voor mijn scholen. De opdracht hiervoor kwam van mijn bestuurder en het is een exercitie die op alle scholen binnen mijn stichting wordt uitgevoerd. In zekere zin had ik deze masterclass dus ook graag voor mijn eigen audits gehad. Anderzijds neem ik mijn ervaring nu wel mee als een achtergrond waardoor de betekenis van de de key note en de werkshops makkelijker kan afzetten tegenover mijn ervaringen.



Bij het maken van de keuze voor een workshop heb ik ze allemaal aan gevinkt, omdat ze me allen aanspraken. Vooral naar de rol van de inspectie mbt auditing was ik erg benieuwd. Helaas heeft de inspectie zich afgemeld en zal daarvoor in de plaatst Bert Schlüter bestuurder voor de Lowys Porquin komen. Als bestuurdeis hij veel bezig met kwaliteitszorg en goed op de hoogte van het meest recente (ontschotte)  inspectiekader (PO, VO, SO). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten