dinsdag 7 februari 2017

Good practice SSPOH


Karin van Zutphen (schoolleider op De Wittering, 2e jaars student MLE) heeft een presentatie gegeven over haar good practice die SSPOH op het gebied van auditing aan het ontwikkelen is.

WHY

  • Reflecteren en verbeteren
  • Kwaliteitsmonitor
  • Inspectie 9.3 "De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces"
Het gaat bij de audit om het leiderschap van de directeur: de directeur stelt de feedbackvraag op

HOW


  • Samen met een kwaliteitsmedewerker Signum
  • Externe begeleiding
  • gepersonaliseerd model
  • gesprekken inspecteur
  • taakgroep directeuren opgezet


Voorbeeld

Activiteiten
Betrokkenen
Wanneer/tijdspad
voorbereiding
Documentanalyse:
Schoolgids
Schoolplan
Professionaliseringsplan
Jaarplan
Taakbeleid
Verslagen gesprekkencyclus
Verslagen POP
Signum kwaliteitsmonitor
Kwaliteitskaarten
Auditteam
Auditdag
Praktijkbezoek
Interview directeur
Team
MR
Klassenbezoek?
Auditteam
Directeur/MT
4 teamleden
Voorzitter MR

Rapportage
Input verwerken in rapportage
Auditteam

Terugkoppeling
Terugkoppeling directeur
Auditteam directeur/MT




WHAT


Verschil tussen audit 1.0 & 2.0 De tweede is meer op maat gemaakt. Aan de hand van de feedbackvraag van de directeur.

Reflectie
Luisterend naar het verhaal van Karin is het mij duidelijk geworden dat het invoeren van een auditsysteem niet zo heel eenvoudig is.De audits zoals deze op dit moment binnen mijn stichting plaats vinden hebben een totaal ander karakter. De uitvoering is extern & er is geen sprake van een feedbackvraag vanuit de schoolleider. De auditing bij mijn scholen is vormgegeven vanuit een waarderingsparadigma en niet vanuit een leerparadigma. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten