dinsdag 31 januari 2017

Voorbereiding start van de module 'Sturen op kwaliteit' 13 december

In de module ‘Sturen op kwaliteit’ wordt gewerkt vanuit verschillende concepten m.b.t. kwaliteit en het zorgen voor een cultuur waarin hoge verwachtingen van teamleden, onderwerp van gesprek zijn. Leiders in zo’n cultuur zijn in staat deze gesprekken te voeren (skills) en bouwen daarmee aan het vermogen van teamleden tot het nemen van interne verantwoording voor geleverde (team)prestaties. 

Centraal staat de vraag wat kwaliteit is, en hoe je deze als onderwijsorganisatie kunt realiseren en hoe leiders en hun teams zelf de regie houden/nemen over kwaliteit van onderwijs. Kwaliteitsdenken is daarbij niet primair een externe verplichting, maar wordt gezien als het vorm geven aan de eigen visie en als actief sturingsmechanisme.


Als voorbereiding voor de bijeenkomst van 13 december kregen we de volgende opdrachten:

1. Maak een lijst van instrumenten die in jouw school in het kader van kwaliteitszorg worden gebruikt. Neem deze lijst en de instrumenten (digitaal) mee naar de eerste bijeenkomst. Gebruik daarvoor bijgaand format (excel met naam instrument, doel, periodiciteit gebruik, intern/ extern gebruik).



De volgende lijst met instrumenten heb ik opgesteld.





2.Lees het artikel van Treacy en Wiersma; Welke van de drie waardestrategieën vindt je kenmerkend voor jouw school/ instelling?


De strategieën zijn:
Operational Excellence:
Een organisatie gericht op het verbeteren van operaties en uitvoering zodat de organisatie een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs kan bieden. De focus ligt op efficiency, gestroomlijnde operaties.
Costumer Intimacy:
Een organisatie gericht op het uitblinken in klantaandacht en klantenservice. De organisatie past producten en diensten aan ten behoeve van individuele of bijna-individuele klanten en werkt actief aan een positieve vertrouwensband met de klant. De focus ligt het leveren van producten en diensten op tijd en boven klantverwachtingen en betrouwbaarheid. De organisatie ontwikkelt zich naar de behoeftes van de klanten en probeert zo dicht mogelijk bij de klant te staan.
Product leadership
Een organisatie gericht op het excelleren op product innovatie en merkmarketing. De focus ligt op ontwikkeling, innovatie, ontwerp, en het beste product willen maken en blijven verbeteren.

Mijn scholen houden zich voor namelijk bezig met costmer  intimacy en gedeeltelijk op product leadership. 


Reflectie
Treacy en Wiersema pleiten in hun artikel voor het beheersen van alle drie de strategieën waarbij de organisatie dient te excelleren op één strategie. Als schoolleider prikkelt het me om na te denken wie de klant is: de ouder of de leerling (of beiden). En hanteer je bij beide groepen dezelfde strategie?


3. Bereid een elevator pitch voor, waarin je aangeeft wat voor jou de essentie is aan kwaliteit en/ of sturen op kwaliteit in het onderwijs en waarom je dat vindt. Denk ter voorbereiding na over kritische situaties waarin kwaliteit in het geding was, of onder druk stond, of aan een ‘droom’ die je koestert ten aanzien m.b.t. onderwijskwaliteit

Mijn Pitch:

De leraar doet er toe. 
Voor een veilig pedagogisch leerklimaat, 
Voor goede leerresultaten, 
Voor een prettige communicatie
Voor het creëren van kwaliteit. . . .
Voor goed en kwalitatief onderwijs!

Als we onderkennen dat de leerkracht het centrum van invloed op de onderwijskwaliteit is, dan dient wat mij betreft de grootste focus en aandacht te liggen op het verbeteren van de kwaliteit van de leraar zelf.

Ik droom van leraren die weten wat er nodig is om te komen tot leren. Bij hen zelf, maar nog belangrijker bij de kinderen. Leraren reflecteren op hun werkzaamheden om zich zelf te verbeteren. Leraren die samen blijven leren, leraren die samen willen leren. Leraren die leren plezierig maken voor de kinderen en voor henzelf.

Ik droom van leraren die eigenaarschap,verantwoordelijkheid voelen en nemen om hun onderwijs en hun leren continu kritisch te bekijken en deze te verbeteren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten