Centraal staat de vraag wat kwaliteit is, en hoe je deze als onderwijsorganisatie kunt realiseren en hoe leiders en hun teams zelf de regie houden/nemen over kwaliteit van onderwijs. Kwaliteitsdenken is daarbij niet primair een externe verplichting, maar wordt gezien als het vorm geven aan de eigen visie en als actief sturingsmechanisme.
Als voorbereiding voor de bijeenkomst van 13 december kregen we de volgende opdrachten:
1. Maak een lijst van instrumenten die in jouw school in het kader van kwaliteitszorg worden gebruikt. Neem deze lijst en de instrumenten (digitaal) mee naar de eerste bijeenkomst. Gebruik daarvoor bijgaand format (excel met naam instrument, doel, periodiciteit gebruik, intern/ extern gebruik).
De volgende lijst met instrumenten heb ik opgesteld.
2.Lees het artikel van Treacy en Wiersma; Welke van de drie waardestrategieën vindt je kenmerkend voor jouw school/ instelling?
De strategieën
zijn:
Operational
Excellence:
Een
organisatie gericht op het verbeteren van operaties en uitvoering zodat de organisatie
een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs kan bieden. De focus ligt op
efficiency, gestroomlijnde operaties.
Costumer
Intimacy:
Een
organisatie gericht op het uitblinken in klantaandacht en klantenservice. De
organisatie past producten en diensten aan ten behoeve van individuele of
bijna-individuele klanten en werkt actief aan een positieve vertrouwensband met
de klant. De focus ligt het leveren van producten en diensten op tijd en boven
klantverwachtingen en betrouwbaarheid. De organisatie ontwikkelt zich naar de
behoeftes van de klanten en probeert zo dicht mogelijk bij de klant te staan.
Product leadership
Een
organisatie gericht op het excelleren op product innovatie en merkmarketing. De
focus ligt op ontwikkeling, innovatie, ontwerp, en het beste product willen
maken en blijven verbeteren.
Mijn scholen houden zich voor namelijk bezig met costmer intimacy en gedeeltelijk op product
leadership.
Reflectie:
Treacy en Wiersema pleiten in hun artikel voor het beheersen van alle drie de strategieën waarbij de organisatie dient te excelleren op één strategie. Als schoolleider prikkelt het me om na te denken wie de klant is: de ouder of de leerling (of beiden). En hanteer je bij beide groepen dezelfde strategie?
Mijn Pitch:
De leraar doet er toe.
Voor een veilig pedagogisch leerklimaat,
Voor goede leerresultaten,
Voor een prettige communicatie
Voor het creëren van kwaliteit. . . .
Voor goed en kwalitatief onderwijs!
Als we onderkennen dat de leerkracht het centrum van invloed op de onderwijskwaliteit is, dan dient wat mij betreft de grootste focus en aandacht te liggen op het verbeteren van de kwaliteit van de leraar zelf.
Ik droom van leraren die weten wat er nodig is om te komen tot leren. Bij hen zelf, maar nog belangrijker bij de kinderen. Leraren reflecteren op hun werkzaamheden om zich zelf te verbeteren. Leraren die samen blijven leren, leraren die samen willen leren. Leraren die leren plezierig maken voor de kinderen en voor henzelf.
Ik droom van leraren die eigenaarschap,verantwoordelijkheid voelen en nemen om hun onderwijs en hun leren continu kritisch te bekijken en deze te verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten