Wetenschappelijk schrijven & APA
Wetenschappelijk schrijven begint met logisch redeneren. Een redenering bevat altijd een argument en een conclusie of standpunt
–Bijv: ‘Het staat in een vakblad, dus dat artikel is betrouwbaar.’
–Wat is hierboven het standpunt? En wat het argument?
Een Theoretisch Kader is een betoog: je moet je eigen standpunt verdedigen met argumenten
Argumentatieschema
Parafraseren
Parafraseren is het op eigen wijze weergeven van de ideeën van anderen. Dit is alleen toegestaan bij correcte bronvermelding.Tips:
1.Bedenk eerst wat de hoofdboodschap is van de oorspronkelijke tekst
2.Wat is hiervan relevant voor jouw tekst? Wat bevestigt b.v. jouw eigen idee?
3.Schrijf dit met een paar kernwoorden voor jezelf op, maak eventueel een mind-map
4.Focus op de kern en ga niet in detail
5.Schrijf je parafrasering zonder naar de oorspronkelijke tekst te kijken
6.Check daarna of je parafrasering qua centrale boodschap klopt met de oorspronkelijke tekst
Citeren
Citeren = Het letterlijk overnemen van tekst van andere auteur, bijvoorbeeld:“Loopbaanleren is het ontwikkelen en inzetten van loopbaancompetenties” (Kuijpers, 2012, p. 13).
- Tussen aanhalingstekens plaatsen
- Correcte bronvermelding gebruiken (incl paginanummer)
- Citaten gebruik je slechts sporadisch!
- De oorspronkelijke tekst kopiëren zonder bronvermelding
- De oorspronkelijke tekst kopiëren en een paar werkwoorden aanpassen en wat woorden vervangen door synoniemen
- De oorspronkelijke tekst aanpassen door er één of twee zinnen uit te laten en/of de zinnen in een andere volgorde te plaatsen
- Een alinea samenstellen door een paar standaardzinnen van verschillende bronnen te gebruiken en een paar eigen woorden toe te voegen.
- Parafraseren van een stuk tekst door de oorspronkelijke tekst te herschrijven en substantiële aanpassingen te maken in de taal, de structuur en de gedetailleerdheid.
- Letterlijk overnemen van een stuk tekst als citaat inclusief de bronvermelding.
Verbindend schrijven
- Thematische alinea’s -> inhoudelijke alinea met kernzin (meestal 1e zin) & uitwerking
- Structurerende alinea’s ->aankondigende of inleidende functie: richting gevend voor lezer
- Verbindingswoorden -> leggen van verbanden in de tekst (bovendien, daarom, maar, ten eerste, indien, hoewel, in tegenstelling tot… etc …)
- Verwijswoorden ->verwijzen terug naar iets dat al eerder aan de orde is geweest (probeer te vermijden à wees expliciet)
Feedback & revisie
Revisie of feedback is noodzakelijke fase van schrijfproces:- Reviseren = kill your darlings
- Onduidelijkheden / onjuistheden uit de tekst, de structuur & uit de argumentatie halen
- Verbeteren van tekst
- Relatie met beoordelingskader
Tot slot: nog enkele schrijftips…
- Zie schrijven als werk en niet als inspiratie
- Schrijf in sessies van minimaal een uur
- Creëer een optimale schrijfomgeving
- Je hoeft niet bij het begin te beginnen
- Werk een leeg scherm z.s.m. weg
- Noteer invallen/gedachten zonder censuur
- Kies een format, werk met opbouw / structuur; maak bv eerst een indeling met kopjes en steekwoorden
- Schrijven is reviseren, neem feedback serieus
- Vraag in vroeg stadium peerfeedback
- Maak impliciete relaties expliciet (duidelijke redenering)

Huiswerk Opdracht 1
- Ga na wat het standpunt (‘boodschap’) van je TK is/zal worden
- Zet je redeneerlijn om in een argumentatieschema om de logica ervan te analyseren
- Leg je schema voor aan een klasgenoot en geef elkaar feedback
Huiswerk Opdracht 2
- Beschrijf een inhoudelijke titel voor twee paragrafen
- Beschrijf de kernboodschap
- Begin met een startzin die een aanzet geeft tot de kern
- Orden je overige informatie (hoofdzaak, voorbeelden)
- Schrap informatie die niet bij de focus past
- TK onderbouwt je onderzoeksvraag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten