woensdag 20 september 2017

OZ1 Bijeenkomst 2 deel B

Literatuur zoeken, selecteren en lezen








Theoretisch kader



Inhoudelijke verdieping
                  
                                    Structureren van informatie

                                                                                Redeneerlijn opstellen 


Redeneerlijn moet voor de lezer te volgen zijn


Literatuur zoeken & gebruiken



Vaardigheden literatuur gebruik


Gebruik van Webtool

Stap 1: Wanneer kennisbenutting?

Stap 2: Hoe zoek en selecteer je kennis?

Stap 3: Hoe lees je literatuur?

Stap 4: Hoe gebruik je kennis?


Waar zoek je? Hoe zoek je handig? 18 tips zoeken met Google

Databanken onderwijs



OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van vakliteratuur in de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.

De NRO Kennisportal Onderwijs geeft je toegang tot 20 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Een artikel heeft voorkeur t.o.v. boek i.v.m. de peerreview die heeft plaats gevonden; in boeken kun je vaak nog eigen meningen van de auteur tegenkomen.

Toolbox informatievaardigheden




Opdracht: Lezen van literatuur


Maak 2-tallen, kies een artikel:

  • Stoll (2006) p. 224-227
  • Sleegers (2013) p. 119-121
Beantwoord de vragen:
  • Wat is de essentie van beide stukken tekst?
  • Welke verbanden zie je?
  • Welke tegenstellingen zie je?

Antwoorden:

  • Centraal staat PLG en hun capaciteiten

  • Stoll: start vanuit vragen. Stelt ook het individu centraal. Het interpersoonlijke. Stoll gebruikt 5 karakteristieken (persoonlijke en interpersoonlijke cap). Collective learning centraal centraal stellen. Organisatie cap wordt gezien als een voorwaarde.

Opdracht:

Zoek en selecteer relevante literatuur over PLG die aansluiten bij jouw probleemstelling (aanleiding, focus en doelstelling van je onderzoek) 


Antwoorden:



Mijn de probleemstelling van mijn onderzoek is het in kaart brengen van de leeropvattingen van mijn collega's. Leeropvattingen zijn een element van de leercultuur en versterken de interpersoonlijke capaciteit binnen een professionele leergemeenschap. Literatuur en theorieen zijn te vinden bij de onderstaande auteurs:
  1. Stoll
  2. Sleegers
  3. Hattie
  4. Verbiest
  5. Kessels
  6. Fullan 
  7.  Leithwood
  8.  Mitchell& Sackney
  9.  (Hord)
  10. John Dewey



Geen opmerkingen:

Een reactie posten