Literatuur zoeken, selecteren en lezen
Theoretisch kader
Inhoudelijke
verdieping
Structureren
van informatie
Redeneerlijn
opstellen
Redeneerlijn moet voor de lezer te volgen zijn
Literatuur zoeken & gebruiken
Vaardigheden literatuur gebruik
Gebruik van Webtool
Stap 1: Wanneer kennisbenutting?
Stap 2: Hoe zoek en selecteer je kennis?
Stap 3: Hoe lees je literatuur?
Stap 4: Hoe gebruik je kennis?
Databanken onderwijs
OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van vakliteratuur in de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.
Toolbox informatievaardigheden
•Zoekplan
in 6 stappen (schema)
•Zoekplan
Literatuuronderzoek (word)
Opdracht: Lezen van literatuur
Maak 2-tallen, kies een artikel:
- Stoll (2006) p. 224-227
- Sleegers (2013) p. 119-121
- Wat is de essentie van beide stukken tekst?
- Welke verbanden zie je?
- Welke tegenstellingen zie je?
Antwoorden:
- Centraal staat PLG en hun capaciteiten
- Stoll: start vanuit vragen. Stelt ook het individu centraal. Het interpersoonlijke. Stoll gebruikt 5 karakteristieken (persoonlijke en interpersoonlijke cap). Collective learning centraal centraal stellen. Organisatie cap wordt gezien als een voorwaarde.
Opdracht:
Zoek en selecteer relevante literatuur over PLG die aansluiten bij jouw probleemstelling (aanleiding, focus en doelstelling van je onderzoek)Antwoorden:
Mijn de probleemstelling van mijn onderzoek is het in kaart brengen van de leeropvattingen van mijn collega's. Leeropvattingen zijn een element van de leercultuur en versterken de interpersoonlijke capaciteit binnen een professionele leergemeenschap. Literatuur en theorieen zijn te vinden bij de onderstaande auteurs:
- Stoll
- Sleegers
- Hattie
- Verbiest
- Kessels
- Fullan
- Leithwood
- Mitchell& Sackney
- (Hord)
- John Dewey
Geen opmerkingen:
Een reactie posten