dinsdag 21 februari 2017

Ronde tafel inspectiekader: Hoe kijkt de Inspectie naar kwaliteit?

Vanuit "planning en controll" naar "hoe organiseer ik mijn succes?"


Opdracht van de inspectie

De WOT
beoordelen bevorderen van de onderwijskwaliteit
het beoorde

Nieuw toezicht
  1. bestuur verantwoordelijk kwaliteit onderwijs
Taakbestuur
  • Zicht op de kwaliteit van de scholen
  • Zicht op de verbeterkracht van het bestuur
  • Zicht op een deugdelijke inzet van de financiele middelen (bijv. bovenschoolse afdracht ten goede van het leerproces)
  • Heeft het besuur zicht op de kwaliteit , stuurt het op verbetering daarvan en is het financieel gezond
  • Per vier jaar, per jaar afspraken over scholenbezoek

2. .toezicht op maat

Nieuw waarderingskader
  • Samenhangend en breed
  • Geen gedetailleerde indicatoren
  • Standaarden en kwaliteitsgebieden
Over de kwaliteitsgebieden spreekt de inspectie voldoende/onvoldoende uit

Wat doet de inspecteur?
  • De school spiegelen aan de hand van het geschetste beeld dat door de school aangereikt is; daarmee kun je als school meer de regie nemen.Daarnaast veranderingsdocumenten aanleveren
  • Lesobservatie (samen): zie jij ook wat ik zie. Niet een lijst met indicatoren
  • Gesprekken directie, IB,lk,lln,ouders
  • Documentenanalyse
  • Geven van feedback (verbanden en verklaringen)



  1. rol inspectie: waarborg (vast houden wat je goed is)en stimulering (feedback op ontwikkelingsgebieden

Kadergebieden inspectie
  • Onderwijsproces: aanbod, zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, ondersteuning, samenwerking, toetsing en afsluiting
  • Schoolklimaat: veiligheid (verplicht jaarlijks vragen, nog geen standaardlijsten bijv. kwaliteitsschaal), pedagogisch klimaat
  • onderwijsresultaten: resultaten, sociale en maatschappelijke competenties, vervolgsucces (je mag hier als school keuzes in maken)
  • kwaliteitszorg ambitie: kwaliteitszorg, kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur, verantwoording en dialoog
  • Financieel beheer: continuïteit, doelmatigheid, rechtmatigheid





Didactisch handelen en kwaliteitszorg
  • Niveau van de les past bij het 
  • Eigen aspecten van kwaliteit
  • Wat is de eigen opdracht van e school
  • Verbinding met het schoolplan
  • Concepten: waar profileer je je als school
  • Specialismen: welke expertise heb je in school

"Goede" school
  • Bestuur vraagt aan: de school kan zich verantwoorden dat ze goed is en vraagt dat aan middels het bestuur. Bestuur moet dus goed zicht hebben op de kwaliteit van de school.
  • Heeft zicht op breed aanbod van de school
  • Kan zich verantwoorden (zelfevaluatie)

Vrije ronden
wat betekent
Omgekeerde verantwoordingsgesprekken: kom zelf. Zorg dat jezelf komt.

Rol van 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten