Vanuit "planning en controll" naar "hoe organiseer ik mijn succes?"
Opdracht van de inspectie
De WOT
beoordelen bevorderen van de onderwijskwaliteit
het beoorde
Nieuw toezicht
- bestuur verantwoordelijk kwaliteit onderwijs
Taakbestuur
- Zicht op de kwaliteit van de scholen
- Zicht op de verbeterkracht van het bestuur
- Zicht op een deugdelijke inzet van de financiele middelen (bijv. bovenschoolse afdracht ten goede van het leerproces)
- Heeft het besuur zicht op de kwaliteit , stuurt het op verbetering daarvan en is het financieel gezond
- Per vier jaar, per jaar afspraken over scholenbezoek
Nieuw waarderingskader
- Samenhangend en breed
- Geen gedetailleerde indicatoren
- Standaarden en kwaliteitsgebieden
Over de kwaliteitsgebieden spreekt de inspectie voldoende/onvoldoende uit
Wat doet de inspecteur?
- De school spiegelen aan de hand van het geschetste beeld dat door de school aangereikt is; daarmee kun je als school meer de regie nemen.Daarnaast veranderingsdocumenten aanleveren
- Lesobservatie (samen): zie jij ook wat ik zie. Niet een lijst met indicatoren
- Gesprekken directie, IB,lk,lln,ouders
- Documentenanalyse
- Geven van feedback (verbanden en verklaringen)
- rol inspectie: waarborg (vast houden wat je goed is)en stimulering (feedback op ontwikkelingsgebieden
Kadergebieden inspectie
- Onderwijsproces: aanbod, zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, ondersteuning, samenwerking, toetsing en afsluiting
- Schoolklimaat: veiligheid (verplicht jaarlijks vragen, nog geen standaardlijsten bijv. kwaliteitsschaal), pedagogisch klimaat
- onderwijsresultaten: resultaten, sociale en maatschappelijke competenties, vervolgsucces (je mag hier als school keuzes in maken)
- kwaliteitszorg ambitie: kwaliteitszorg, kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur, verantwoording en dialoog
- Financieel beheer: continuïteit, doelmatigheid, rechtmatigheid
Didactisch handelen en kwaliteitszorg
- Niveau van de les past bij het
- Eigen aspecten van kwaliteit
- Wat is de eigen opdracht van e school
- Verbinding met het schoolplan
- Concepten: waar profileer je je als school
- Specialismen: welke expertise heb je in school
"Goede" school
- Bestuur vraagt aan: de school kan zich verantwoorden dat ze goed is en vraagt dat aan middels het bestuur. Bestuur moet dus goed zicht hebben op de kwaliteit van de school.
- Heeft zicht op breed aanbod van de school
- Kan zich verantwoorden (zelfevaluatie)
Vrije ronden
wat betekent
Omgekeerde verantwoordingsgesprekken: kom zelf. Zorg dat jezelf komt.
Rol van
Geen opmerkingen:
Een reactie posten